Αυτοκίνητα που μεταξύ άλλων θα ειδοποιούν τον οδηγό αν είναι πολύ...στρεσαρισμένος ή εάν κινδυνεύει να αποκοιμηθεί θα είναι διαθέσιμα σε μια δεκαετία και μάλιστα με ελληνική κατασκευαστική σφραγίδα!
 
 Νέα δεδομένα στην αυτοκινητοβιομηχανία, όσον αφορά την ασφάλεια του οδηγού και φυσικά και την ασφάλιση οχημάτων, διαμορφώνει νέο πρωτοποριακό σύστημα οδηγικής υποστήριξης, με "ελληνική σφραγίδα",  που μειώνει τον κίνδυνο ατυχημάτων.

Το σύστημα αυτό αναπτύσσεται από κοινοπραξία 30 ευρωπαϊκών φορέων και επιχειρήσεων, στο πλαίσιο του προγράμματος «Horizon 2020». Μεταξύ των  ερευνητικών φορέων και επιχειρήσεων είναι η Ford, η Scania, η Ducati, η Dainese, η Continental, η Autoliv, η Valeo κ.α., ενώ τεχνικός υπεύθυνος είναι το Ινστιτούτο Μεταφορών του ΕΚΕΤΑ (Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης, έδρα Θεσσαλονίκη) και τεχνικός διαχειριστής ο διευθυντής του  ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ,  Δρ.Ευάγγελος Μπεκιάρης.

Στόχος του έργου, που φέρει την επωνυμία «ADAS & Me» (Advanced Driver’s Assistance System) είναι ο πρόωρος εντοπισμός της της υπνηλίας, του άγχους, των συναισθημάτων και της απόσπασης προσοχής του οδηγού. Εστιάζει  στη διαρκή παρακολούθηση του οδηγού, μέσω αισθητήρων, καμερών και βιοσημάτων, ενώ διαθέτει οθόνη που καταγράφει τις αντιδράσεις και τις εκφράσεις του προσώπου του κατά την διάρκεια της οδήγησης.

Η εφαρμογή του περιλαμβάνει πέντε τύπους οχημάτων: συμβατικό και ηλεκτρικό αυτοκίνητο, φορτηγό, λεωφορείο και μοτοσικλέτα και ο προϋολογισμός του ανέρχεται σε 9,5 εκατ. ευρώ.

Η υλοποίηση του έργου, όπως επισημαίνει στο «Underwriter.gr» ο Δρ. Μπεκιάρης ξεκίνησε πριν έξι μήνες, έπεται τετραετία για την ολοκλήρωσή του και το τελικό προϊόν αναμένεται να κυκλοφορήσει στην διεθνή αγορά εντός δεκαετίας. Η εν λόγω κοινοπραξία αποτελεί την ευρωπαϊκή πρόταση για την κάλυψη της συγκεκριμένης ανάγκης βελτίωσης της οδηγικής ασφάλειας, ενώ παρεμφερές project «τρέχει» και από πανεπιστήμια των ΗΠΑ και της Ιαπωνίας, αλλά με χρονική υστέρηση έναντι του "ADAS".

Η κοινοπραξία του έργου περιλαμβάνει 30 εταίρους από 11 ευρωπαϊκές χώρες – από Ελλάδα συμμετέχει επίσης το Πανεπιστήμιο της Πάτρας - που αντιπροσωπεύουν αυτοκινητοβιομηχανίες, ερευνητικά κέντρα, πανεπιστήμια καθώς και οργανισμούς ερευνητικής δικτύωσης.

Το ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ έχει αναλάβει την ανάπτυξη αλγορίθμων παρακολούθησης και μέτρησης της κατάστασης του οδηγού και έχει τον ρόλο του συντονιστή ανάπτυξης του συστήματος για όλα τα οχήματα, της φάσης ολοκλήρωσης των τελικών συστημάτων και των ερευνητικών μελετών.

Δεν πρόκειται για καταγραφή βίντεο, μας διευκρινίζει ο Δρ. Μπεκιάρης, απαντώντας σε σχετικό ερώτημά μας.

Το σύστημα κρατάει 18 παραμέτρους που αφορούν συναισθήματα, ένταση και χροιά φωνής, συχνότητα ανοιγοκλεισίματος οφθαλμών κ.ο.κ. με νανο-αισθητήρες στο κάθισμα, το τιμόνι κ.ο.κ. και κάμερες εντός του οχήματος, σε τζάκετς, κράνη κο.κ. και σε περίπτωση που παρατηρήσει αντιδράσεις διαφορετικές των συνηθισμένων στον οδηγό λ.χ. στρες, τάση λιποθυμίας  ή και στο όχημα ( αν π.χ.  αρχίσει να κάνει «οκτάρια» το αυτοκίνητο και να αργεί να επανέλθει) ειδοποιεί τον οδηγό με ηχητικά και άλλα σήματα ότι υπάρχει πρόβλημα.

Θα μπορεί, μάλιστα, ακόμα και να ενεργοποιήσει τη μετάβαση του οχήματος σε χαμηλές ταχύτητες, όταν υποστηρίζονται τέτοιες «έξυπνες» δυνατότητες κατασκευαστικά.

Είναι προφανές πλέον ότι οι μέχρι σήμερα hi-tech εφαρμογές οδήγησης, όπως το αυτόματο παρκάρισμα, ήταν μόνο η αρχή και η εποχή του μέλλοντος, με οχήματα που θα είναι σε θέση να προσφέρουν με «έξυπνες» εφαρμογές μεγαλύτερη ασφάλεια στους επιβάτες/αναβάτες τους έχει ήδη ξεκινήσει, προμηνύοντας εύλογα μεγάλες αλλαγές και στον τομέα της ασφάλισης οχημάτων.

Πηγή: http://www.underwriter.gr/